David Krňanský a Julius Reichel – Nové dějiny nebudou
19.11. - 30.11. 2014, Galerie Vestředu, Martinská 3, Plzeň
Instalace Davida Krňanského a Juliuse Reichla má podobu zásadní konfrontace slova a obrazu. Jejich dialog je provázen souhlasem, odporem i nemožností shody. Obraz má magický charakter. Jeho dějiny jsou cyklické, protože u něj není dany specifický postup čtení. Oko bloudí po obrazu jako splašené, hledá, nachází, opouští, vrací se. Proti magii vystupuje slovo a věta. Text se lineárně odvíjí. Směr jeho kontinuity je pravidlo hry. Zleva doprava, o řádek níž, zleva doprava, o řádek níž. Kombinace obrazů Davida Krňanského a textů Juliuse Reichla tyto pravidla podvrací. Ze slov se stává vizuální báseň, z linií soubor primitivních znaků, z pochopení zmatek.
Kontinuita textu je nahrazena těkavostí. Od středu šikmo vpravo, dolů, do rohu, doleva a nahoru. Naopak fragmenty Krňanského maleb vytváří sadu znaků, jímž máme porozumět. Nabízí dvě roviny, před a po. Abstraktní geometrické linie a obrazce se hýbou, mísí a vytváří obličeje a emoce. Jejich estetika je záměrně naivní a hravá. Přesto, motivy spíše vypovídají o bezvýchodnosti situace, než o okouzlujícím happy endu. Citlivá nedokončenost je nositelem přihořklé rezignace. Společná konotace těchto dvou rovin je reprodukce. Intimní šeptavá opakování i mechanický tlukot. Odtažitý dripping vyžadující přesnost a bezchybnost, se subjektivním manuálním prožitkem každého napsaného písmene. Význam zmnožujících se prvků jejich nekonečným opakováním vysychá, o to více však naléhají. Odkazují k přeinformovanosti v diskursu internetu, nemožnosti orientace a ověřování. Společné tvoří kroniku zmatku. Plátno a papír jsou bitevním polem.
Texty Juliuse Reichla by mohly být sebrané zápisky schizofrenika ze švýcarského sanatoria v roce 1957, stejně jako výňatky ze sešitu studenta, kterého přestal zajímat obsah přednášky. Opsané fráze ze sociologických knih slouží jako odrazový můstek pro asociace dalších slov a sousloví. Automatismus se rozbředává do široké krajiny. Peníze, proletariát, peníze, peníze, peníze, ztrácí hloubku. Úžas se transformuje v nudu a nadšení v blud. Vrstvením znaků vzniká abstraktní mřížka, která se přihmouřením očí slévá s malířskými skrvnami a vytváří geometricky ohraničený vodopád.
Díváme se na svoje dny z družice, to, co žijeme, je neviditelná struktura, vzor. Cítíme beznaděj, marnost, ironii. Otevírají se nám zavřené dveře a my začneme vnímat šum, který jsme dosud jen podvědomě přijímali na pozadí dnů. Jeho nevysledovatelnost a efemérnost je potlačena ostrými konturami každodenních rituálů a rutinních tahů. Ráno, večer, noc. Jen označení neustále se střídajících bodů v plochém vesmíru. Jsou stejné, instantní. Šum námi prostupuje, ale nelze ho pojmenovat. Kdo to zkusí, bude označen za blázna. Jde nám z toho hlava kolem a stáváme se těmi hlavami v obrazech, naše myšlenky přejímají jednotný tvar lineárních čar. Ty důležité věci, co děláme, je jen jejich prodlužování.
Takže prosím, nedělejme si zbytečné naděje, nové dějiny už nebudou.
František Fekete
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
pohled do instalace David Krňanský a Julius Reichel : Nové dějiny nebudou, kurátor František Fekete, galerie Vestředu, Plzeň 2014, foto: David Krňanský
installation view of David Krňanský and Julius Reichel's exhibition There won't be new history, curated by František Fekete, Vestředu gallery, Pilsen 2014, photographs by David Krňanský
plakát Adéla Kašová
poster by Adéla Kašová
8 - 8
<
>